وبلاگ

رسانه‌ سینمایی تخصصی نداریم که بخواهد تأثیرگذار باشد

فضای مجازی رسانه‌های ما را در اختیار گرفته/ رسانه‌ سینمایی تخصصی نداریم که بخواهد تأثیرگذار باشد.

استاد ارجمند فریدون جیرانی، کارگردان سینما، در گفت‌وگوی‌ خود اظهار داشتند: امروز فضای مجازی رسانه را در اختیار گرفته و دیگر نمی‌توان یک منبع مشخص برای تحلیل وضعیت رسانه‌ها داشت، در گذشته برای تحلیل این موضوع چند نشریه وجود داشت که عملکرد آن‌ها را می‌شد مورد بررسی قرار داد و نتیجه‌گیری کرد اما مشخصاً وضعیت مثل گذشته نیست و تفاوت‌های بسیاری را نسبت به سال‌های گذشته شاهد هستیم که این اتفاق نیز ناگزیر است و فکر می‌کنم در همه جای دنیا تغییراتی که در حوزه رسانه رخ داده را به شکل‌های مختلف شاهد باشیم.

جیرانی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال مجله فیلم به عنوان یک نشریه قدیمی در دهه ۶۰، ۷۰ و حتی ۸۰ مجله‌ای تأثیرگذار و تعیین کننده در سینمای ایران بود اما امروز همین تأثیر را به اشکال مختلف فارغ از مثبت یا منفی بودن در رسانه‌هایی شاهد هستیم که فعالیت‌شان را در فضای مجازی انجام می‌دهند.

او افزود: امروز نشریه یا رسانه تخصصی چندانی در حوزه سینما وجود ندارد که بخواهیم میزان تأثیرگذاری آن در ابعاد مختلف را مورد بررسی قرار دهیم. از معدود نشریاتی که می‌توان نام برد همین مجله فیلم است که با تلاش عباس یاری، مسعود مهرابی و هوشنگ گلمکانی همچنان منتشر می‌شود ولی شرایط به شکلی است که در سال‌های اخیر شاهد تعطیلی نشریاتی چون هفته‌نامه سینما، نشریه گزارش فیلم، ماهنامه صنعت سینما و… بودیم.
شاید وضعیت اقتصادی در این مسأله دخیل باشد و برخی از این نشریات به دلیل مشکلات مالی تعطیل شده باشند اما اکثر آنها دیگر ضرورت انتشارشان احساس نمی‌شد. اگر هفته‌نامه سینما در دهه هفتاد می‌توانست نشریه‌ای تأثیرگذار در این حوزه باشد به این دلیل بود که فضای رسانه‌ای به شکلی که امروز شاهدش هستیم در دسترس همه نبود و افرادی که دنبال کننده اخبار سینمایی بودند هر هفته با خرید این هفته‌نامه می‌توانستند در جریان اخبار قرار بگیرند اما امروز همین اخبار با سرعت زیاد به راحتی در فضای مجازی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و حتی اگر این نشریات منتشر شوند لزومی ندارد که افراد برای دنبال کردن اخبار به آن‌ها رجوع کنند. امروز علاوه بر ماهنامه و هفته‌نامه‌ها حتی لزوم چاپ روزنامه نیز احساس نمی‌شود.
به هر حال شاید نشریه‌های تخصصی مخاطبان خاصی داشته باشند و این مخاطبان برای دنبال کردن اخبار و مطالب تخصصی در ایران می‌توانند به مجله فیلم رجوع کنند اما از آنجا که مجله فیلم در حال حاضر تنها نشریه کاملاً تخصصی سینمای ایران به حساب می‌آید که همچنان در این شرایط سخت با تلاش مدیرانش چاپ می‌شود، نمی‌توان درباره تأثیر آن بر کلیت سینما بحث چندانی داشت و اگر بخواهیم به طور کل تأثیر رسانه را در سینما مورد بررسی قرار دهیم باید شرایط روز مطبوعات، نشریات و رسانه‌ها را مدنظر داشته باشیم که نیاز به بحثی تحلیلی و مفصل دارد که در یک گفت‌وگو نمی‌توان از موضوع را به خوبی مورد بررسی قرار داد و به نتیجه درستی رسید.
این کارگردان در پایان اظهار داشت: ما از وضعیت رسانه و نشریات سینمایی در دیگر کشورها اطلاعات چندانی نداریم اما فکر می‌کنم وضعیت مطبوعات سینمایی در همه جای دنیا به همین شکل است و کم‌کم اکثر این نشریات تعطیل شده یا به شکل دیگری در دسترس قرار می‌گیرند. فضای مجازی و آنچه که در این فضا دنبال می‌شود تأثیری بر همه رسانه‌ها گذاشته که انکارناپذیر است، البته که روزنامه‌های کاغذی در همه جای دنیا منتشر می‌شود اما قطعاً تیراژ روزنامه‌ها بسیار پایین آمده یا به طور کل این نشریه‌ها اینترنتی شده‌اند اما در فضای اینترنت تأثیر رسانه‌های غیر رسمی که بعضاً حتی تک نفره فعالیت می‌کنند بر رسانه‌های تخصصی نیز غیر قابل انکار است.

نویسنده: مدیر نقش اول

موسسه فرهنگی هنری نقش اول با انگیزه ارتقای سطح دانش و ترویج و اشاعه فرهنگ و هنر اصیل و بر اساس اهداف فرهنگی اعضای موسس فعالیت خود را از شهریور ماه ۱۳۹۷ آغاز نمود.

دیدگاهتان را بنویسید